Saturday, January 30, 2010

Membuat Word Cloud Menarik Dari Blog/Website

(Word Cloud Dari Blog Aku http://cybernetic88.blogspot.com/)

Semasa aku bosan2 nak mencari bahan dekat internet aku ada terjumpa suatu aplikasi web yang menarik disebut Wordle dimana ianyanya dapat menghasilkan tag awan dengan haluan yang berbeza dan mempunyai corak. Alat ini memerlukan input sebagai teks biasa atau blog / halaman rss / atom feed atau URL laman anda untuk menghasilkan corak tag awan dari kata-kata yang terdapat pada halaman website anda. Anda boleh menukar font dan efek pada awan tag ini dan juga boleh memadam kata-kata yang tidak diingini. Mudah shaja untuk digunakan hanya masukkan nama atau URL laman anda dan tekan butang Randomize sahaja. Selepas anda berpuas hati dan ingin menyebarkan kepada umum, anda boleh menekan butang Save to public gallery.

Menukarkannya Kepada Wallpaper :

1.) Langkah pertama anda perlu mmbesarkan gambar yang telah dihasilkan dengan menekan butang Open in Window

2.) Tekan butang maximize pada jendela browser anda

3.) Apabila gambar sudah dibesarkan kepada resolution screen anda. Apa yang anda perlu buat ialah menekan print screen pada keyboard anda. Bagi yang tidak tahu boleh pergi pada website ini untuk mengetahui langkah print screen, http://take-a-screenshot.org.

4.) Seterusnya bukak adobe photoshop atau software editing anda yang lain dan pastekan sahaja. jika perlu mengedit, editkannya dan savekan sebagai format kesukaan anda. (Baik savekan sebagai .png)

Contoh2 Word Cloud :

(Nama2 blogger dari exchange-link aku)





Untuk membuat word cloud sila layari wordle.net

If you think this entry useful, just click Facebook Like button bellow :
blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails