Monday, April 5, 2010

Resume 'Corrupted & Broken Download' Menggunakan IDM

Kali ini aku nak sharekan satu tips yang aku dapat dari blog Apiih iaitu bagaimana nak resumekan semula fail samaada movie, lagu, perisian dan sebagainya yang corrupted & broken masa anda memuat turun menggunakan IDM (Internet Download Manager) dari mana2 fail hosting seperti Mediafire, Rapidshare, Megaupload, 4Shared dll. Seperti mana yang anda tahu apabila kita menggunakan fail hosting yang tidak berbayar fail yang di muat turun tidak boleh diresumekan semula kecuali anda mempunyai akaun premium pada laman fail hosting tersebut (Mediafire boleh resume semula).

Pernah terjadi secara tiba2 bila sambungan talian internet anda terputus sementara dan bila anda hendak resumekan fail itu semula ia mengeluarkan ralat mesej seperti connection timed out, session has expired, not valid anymore dan juga host is rebooted. Pasti anda merasakan kecewa dan berat sekali untuk memuat turun fail itu sekali lagi apatah lagi jika fail yang dimuat turun itu bersaiz besar.


Contoh gambar IDM bila error, klik pada gambar untuk tumbesaran.

Jadi bagaimana untuk meresumekan semula fail yang dimuat turun itu? Ikuti beberapa langkah mudah dibawah.

Langkah 1 :

Fail yang anda muat turun jangan diusik atau disentuh. Pastikan ianya dalam keadaan asal dimana masa fail tersebut tidak dapat diresumekan semula.

Langkah 2 :

Pergi kembali pada laman fail hosting yang ingin anda muat turun tadi dan muat turunnya kembali atau memuatkan link baru. (Bagi tutorial ini aku menggunakan fail hosting dari SuperFastFile, jadi caranya agak berbeza sedikit.)

Langkah 3 :

Jika laman fail hosting yang sebegini anda hanya perlu tekan pada butang Create New Link dan tunggu sehingga URL baru untuk dimuat turun.

Langkah 4 :

Bila URL baru telah sedia untuk dimuat turun, anda hanya perlu tekan kanan pada tetikus dan pergi pada Copy Link Location.

Langkah 5 :

Pergi pada IDM dan tekan kanan pada nama fail yang anda muat turun. Seterusnya pilih Properties. Disitu anda akan lihat pada ruangan Address dan gantikan URL yang anda copy sebelum ini. Tekan butang OK.

Langkah 6 :

Akhir sekali tekan butang Resume untuk menyambung semula proses memuat turun fail anda.

Ingin melihat tutorial dari blog Apiih klik SINI

Nota : Kalu korang download BdRip mau naye kowt kalu download berhenti kat 99% =P

If you think this entry useful, just click Facebook Like button bellow :
blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails