Wednesday, April 14, 2010

Bagaimana Setting Yahoo Messenger Menjadi Unbootable

Bagi sesiapa yang suka chatting di room, kadang2 merasa tidak selesa dengan sebahagian orang yang suka melakukan booting. Ini sudah menjadi suatu kebiasaan bagi orang yang menggunakan dan program seumpama ini sudah banyak disebarkan dan semakin berkembang pembuatannya. Maka semakin banyak bahaya akan terjadi terhadap orang yang ingin berchatting dengan selesa dan tanpa gangguan oleh orang luar.

Sebahagian booter digunakan hanya tujuan untuk main2 sahaja, tetapi bagi orang yang terkena booting ini adalah suatu musibah kerana kemungkinan sedang anda riang berchatting dengan teman atau pasangan anda, secara tiba2 anda disconnect keluar dari room, ini pasti mengundang marah pada si mangsa. Oleh itu kebanyakan para chater memilih untuk menggunakan chat client supaya terhindar dari booting ini. Chat client yang sering digunakan berbeza dengan satu chater dengan chater lainnya. Ada yang menggunakan chat client yazak, yahaven, ymlite, yam, ysupra, ytk, ytunnel, no5, yahboo, chetah chat dan masih banyak lagi termasuk menggunakan yintai di room.

Akan tetapi para chater biasa, yang biasanya adalah perempuan tidak tau cara menggunakan chat client ini mungkin juga tidak tahu apa itu chat client dan terus menggunakan yahoo messenger biasa, kemungkinan yahoo messenger mereka akan disconnect sehingga terkuar dari room jika mereka sedang dibooting.

Bagi pengguna yahoo messenger yang menggunakan untuk masuk ke dalam room yahoo, anda boleh menggunakan beberapa langkah seperti di bawah ini :

Jika anda memiliki sambungan internet yang besar maka cari ini cukup bagus untuk menghindari yahoo messenger anda dari disconnect akibat booting.

Pergi pada messenger menu > preference > Ignore list > Cekkan pada Ignore anyone who is not in my Yahoo! contacts. > Tekan Apply

Jika anda memiliki socks proxy anda boleh menggunakan proxy untuk yahoo messenger anda.

Pergi pada messenger menu > preference > connection > Cekkan pada connect via a proxy server dan masukkan socks proxy anda.

Pada internet connection pula tukarkan kepada broadband (DSL / Cable) dan home country anda kepada Malaysia. Seterusnya tekan butang OK.

Nota : Pernah anda terkena atau mengenakan booting ini?. aku dua2 penah. whee =P

If you think this entry useful, just click Facebook Like button bellow :
blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails